Anmälan om specialkost

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information om ansökan

För att vi ska kunna tillhandahålla specialkost är det viktigt att vi får in ansökan i god tid inför höstterminen. Ansökan om specialkost skickas därefter in inför varje nytt läsår. När ansökan skickats in kommer vi att granska den och meddela om den blivit godkänd via Mina Sidor. 

Vid behov av specialkost av medicinska skäl (främst allergier) behöver vi ett utlåtande, utdrag ur journal eller motsvarande från läkare, sjuksköterska eller dietist. Ett utlåtande är kostnadsfritt till skillnad från ett läkarintyg. Utlåtandet bifogas med ansökan. Har inga förändringar i behovet av specialkost skett kan samma utlåtande som tidigare skickats in användas igen och bifogas med ansökan som ska skickas in årligen.

Många vårdcentraler är anslutna till 1177 där du själv kan komma åt ditt barns journalanteckningar. Observera att dessa inte finns tillgängliga i 1177 under åren barnet är 13-16 år. Har du ingen annan form av utlåtande eller intyg behöver du då kontakta din vårdcentral för utdrag ur journal.

Avseende laktos behöver vi se att du varit i kontakt med vårdcentral/BVC angående symtomen. Ett utdrag ur journalanteckning är ett godkänt utlåtande. 

Om eleven är under utredning tillhandahåller vi den ansökta specialkosten under perioden för utredning. Du behöver bifoga ett utlåtande om att barnet är under utredning. När utredningen är genomförd skickas ett nytt utlåtande in i befintligt ärende.

Skyddade personuppgifter

Har någon i familjen skyddade personuppgifter hänvisar vi dig till att ta kontakt med rektor på aktuell skola för att ta del av rutin för hur du ansöker om specialkost.

Bank-ID saknas

För att kunna ansöka om specialkost via Mina Sidor krävs Bank-ID.  

Har ni aldrig ansökt om anpassad kost innan behöver ni kontakta pedagog/mentor för den sökande innan ni kan gå vidare i processen.

Ändring i behovet av specialkost

Om behovet förändras behöver du skicka in en ny ansökan. Det går inte att göra ändringar eller kompletteringar i ett godkänt ärende.

Behovet av specialkost har upphört

Om behovet av specialkost upphör, vänligen meddela oss detta via meddelandefunktionen i ärendet.

Frånvaroanmälan 

Förskola: Frånvaroanmälan göra till avdelningen.

Grundskola: Frånvaroanmälan görs till köket. Det går bra att SMS frånvaron, exempel Frånvaroanmälan på William Johansson i klass 1b med specialkost glutenfri kost. Namn, klass och specialkost

  • Ryrsjön 076-7726990
  • Ström 076-7726963
  • Tingberg 076-7726926
  • Fuxerna 076-7726876

Behöver du hjälp?

Vid eventuella frågor angående specialkost, vänligen kontakta oss via mail. Önskar du bli uppringd, vänligen maila oss dina kontaktuppgifter så ringer vi dig.

Ansvar för förskola & skola i områden Lödöse, Nygård och Ryrsjön är Anethe Johansson  anethe.johansson@lillaedet.se

Ansvar för förskola & skola i områden Centrum, Fuxerna, Hjärtum, Ström och Västerlanda är Camilla Grek  camilla.grek@lillaedet.se

 

Frågor om e-tjänsten

Anethe Johansson
anethe.johansson@lillaedet.se

Personuppgiftsansvarig

Samhällsnämnden
kommunen@lillaedet.se

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa